01 mei 2017

HELP, ik voel zo veel!

Regelmatig komen er kinderen in mijn praktijk met hele lange voelsprieten. Dit zijn gevoelige kinderen die kunnen voelen of het prettig is om ergens te zijn of juist niet. Of dat iemand aardig is of niet. Deze kinderen voelen vaak ook of bijvoorbeeld hun vriendje vandaag blij, verdrietig of boos is. Ze voelen dat aan en voelen met de ander mee. Dat is helemaal niet erg, maar het kan zijn dat je kind te veel meevoelt met de ander en af en toe last heeft van die lange voelsprieten.
 

Ik kwam een heel LEUK BOEK tegen over dit onderwerp met als titel: Help, ik voel zo veel! Het boek is geschreven door Carla van Wensen en het is bedoeld als werkboek met informatie, oefeningen en tips voor kinderen en hun ouders. Het leuke is, dat ik in mijn praktijk al veel van deze oefeningen doe met kinderen, dus is het heel herkenbaar en praktisch. Er staat een mooie oefening in, die ik ook vaak (maar dan net even anders) toepas in mijn praktijk. Ik wil deze oefening graag met je delen. (Als je het boek toevallig hebt dan kun je deze oefening vinden op blz 61).


Met deze oefening kun je je lichaam in gedachten beschermen tegen alle prikkels om je heen: 

Je gaat jezelf in `net alsof` kleuren wikkelen. Neem even de tijd voor jezelf. Adem heel rustig en diep in en uit door je buik. Stel je voor dat je een rol wc-papier in je handen hebt. Geef deze rol in gedachten jouw lievelingskleur. De kleur die jou rust geeft en beschermt. Rol het `net alsof`papier in gedachten om je hoofd, je schouders, je buik, je rug, je billen, je benen en je voeten. Doe het niet te strak tegen je lijf aan. Zorg dat je je armen en benen nog kunt bewegen. De kleur beschermt jou nu. Niets kan je meer raken.

 
Het mooie is dat het voor je kind (en voor jezelf) heel gemakkelijk is om te doen en het een RUSTGEVEND EFFECT heeft. Het is namelijk helemaal niet erg om lange voelsprieten te hebben, maar het is wel fijn als je jezelf ook regelmatig af kunt sluiten, zodat je weer op kunt laden.
 
Veel plezier samen!
 
 

Terug

Schrijf eens op wat er allemaal in je hoofd zit. Dat geeft veel ruimte. Als het werkt leer het dan ook aan je kind.
 
 OPVOEDTIP
 INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF