14 juli 2016

Gisteren kon hij het ook,
waarom vandaag dan niet?!


Regelmatig komen ouders in mijn praktijk met de vraag: “Waarom lukt het mijn kind om zich de ene dag zonder problemen aan te kleden en de andere dag moet ik hem met alles helpen”. Ook de vraag waarom hun kind maar niet kan onthouden dat hij zijn gymtas op moet ruimen. Ouders geven aan dat ze het al zo vaak hebben gezegd en heel soms lukt het wel, waarom al die andere dagen dan niet? 
Dit soort vragen kunnen over allerlei dagelijkse handelingen gaan. Het is heel moeilijk te begrijpen waarom sommige kinderen zo wisselend zijn in wat ze wel en niet kunnen. Dat vraagt ook veel van het geduld van ouders. Dat het regelmatig tot gemopper leidt is heel goed te begrijpen… Ouders gaan ook twijfelen en denken dat ze zelf iets niet goed doen of dat hun kind er gewoon geen zin in heeft en het expres doet.

Natuurlijk proberen kinderen dingen uit en zullen ze ook wel eens bewust iets doen om te kijken wat de reactie is, maar over het algemeen ga ik ervan uit dat kinderen, op die momenten dat ze er niet uitkomen, echt een HULPVRAAG hebben. Daarmee bedoel ik dat ze op dat moment niet bewust een taak niet (goed) uitvoeren, maar echt niet meer weten hoe ze deze moeten uitvoeren. Ze hebben dan echt hulp nodig om weer verder te kunnen.
Hou er op die momenten rekening mee dat je kind al te veel informatie (prikkels) heeft binnengekregen (dit kan ook `s morgens vroeg al het geval zijn). Er kunnen allerlei dingen meespelen waardoor het hoofd van het kind al te vol zit of hij gewoon niet bij de juiste informatie kan. Het kastje, in het hoofd, waarin bijvoorbeeld de informatie zit voor de volgorde waarin je kind zich moet aankleden gaat op dat moment niet open… 

Gisteren werd je kind heel anders wakker en ging het kastje met de juiste informatie heel gemakkelijk open. Toen lukte het dus wel om zich goed aan te kleden!

Door je kind even op weg te helpen, en daarmee weer wat rust te krijgen in zijn hoofd, kan hij zich waarschijnlijk verder alleen aankleden. Zorg er in ieder geval voor dat je laat merken dat je snapt dat het nu wat lastiger is en ga het daarna samen oplossen. Op die manier voelt je kind zich gehoord en ben je zelf veel minder gefrustreerd, omdat je ervan uitgaat dat het vandaag dus even niet lukt. Morgen weer een nieuwe dag!

Herken je dit in jouw gezin en wil je er meer over weten?
Bel of mail me dan voor een afspraak.

Ook kun je op woensdag 22 juni tussen 9:30 en 10:30 binnenlopen voor een gratis opvoed meedenk-sessie.

Terug

Sta eens stil bij de manier waarop jij je energie verdeeld over de dag. Welk voorbeeld geef jij daarin aan je kind?
 
 OPVOEDTIP
 INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF