16 maart 2017

Ga je nu (eindelijk) lekker slapen?

5 TIPS voor een heerlijke nachtrust voor het hele gezin
 
Wat kan het toch lastig zijn als je kind `s avonds NIET GEWOON LEKKER gaat slapen. Als hij steeds weer uit bed komt en klaagt dat hij gewoon echt niet kan slapen. Je probeert dan van alles en dat lijkt dan te helpen, maar soms is dat helaas van korte duur. Dan begint het elke avond gewoon weer opnieuw. Je kan dan in een vervelend patroon terecht komen waar je lastig uitkomt samen.
 
 Als je dit herkent is het  de moeite waard om onderstaande eens te proberen: 

  1. Zorg ervoor dat de dag rustig wordt afgesloten. De kans is groot dat je kind een `vol` hoofd heeft `s avonds en daarom niet goed kan slapen. In plaats van nog te computeren of tv te kijken kun je samen een spelletje of een fijne ontspanningsoefening doen (bijv de boomoefening waar ik eerder over schreef, deze is ook terug te vinden op mijn website).
  2. Ook kleuren of even in een dagboek schrijven/tekenen kan je kind helpen om zijn drukke hoofd tot rust te brengen.
  3. Douchen voordat je kind naar bed gaat helpt ook om alle indrukken van de dag even af te spoelen en met een `schoon` hoofd te kunnen slapen.
  4. Als je kind in bed ligt lees dan zelf nog even een ontspannend verhaaltje voor of masseer de benen en voeten van je kind, dat helpt ook om gedachten los te laten.
  5. Ga samen met je kind op zoek naar een fijne oefening die hij zelf kan doen in bed. Leer hem bijvoorbeeld zijn aandacht naar zijn buik te laten gaan door zijn hand erop te leggen en er dan een mooie kleur adem naar toe te laten gaan. Bij elke inademing kan je kind dan bijv. groene adem naar zijn buik laten stromen. Door de aandacht naar zijn buik te brengen wordt het in het hoofd van je kind vanzelf rustiger.

Heel veel succes!

Terug

Schrijf eens op wat er allemaal in je hoofd zit. Dat geeft veel ruimte. Als het werkt leer het dan ook aan je kind.
 
 OPVOEDTIP
 INSCHRIJVEN NIEUWSBRIEF